Jumaat, 18 Januari 2013

Kenapa Aku Perlu Kerja?


Kita tak pernah lepas daripada komitmen kan
Alhamdulillah,selepas berkahwin,aku berasa agak selesa dan stabil (tupon after 6 months)
Mcm yang aku pernah cakap sebelom ni,utk stabil after kahwen..sangat2 memakan masa okeh..
Mcm2 dugaan datang dan masa tu,
Alhamdulillah..6 bulan lepas kami dah laluinya dengan tabah
Berbalik pada topic entry ni..
Mengapa aku perlu bekerja?
Kalau tak keje,takde la plak aku duk susah2 cari pengasuh kannnn..heaven jer bila dapat jaga anak sendiri


Okeh..
Before wedding haritu,aku keje kat JB almost 2 year gak kat JB
Semangat mencari keje di Kl,tapi rezeki non ado..dengan harapan bila dapat keje KL senang la nak manage semua before married right
Tapi rezeki tak memihak pada aku
Asyik yang JB jder duk panggil p interview
Yang KL pon ade..habes tu takkn tiap2 minggu ko nak trun p Interview kot
Akhir kate putus,2 bulan before married,aku amik kputusan utk resign
and stay kat umah sewa kat KL (masa ni en.hubby dah sewa siap2 2 bulan sblom kitaorg kahwen)
So,en.hubby kembali asal duk ngan kakaknye,aku stay kat umah sewa tu sambil cari keje

Knapa perlu cari keje?
Kan ko dah kahwen..dah ade husband..(ingat bila dah ade husband tak payah keje ke?)


1.sebab aku bukannya kahwen ngan Jutawan,Hartawan mahupon Anak datuk

2.sebab aku ade komitmen aku sendiri ~ ini yang penting knp aku perlu keje

3.Buat pe belajar tinggi2 klau tak gunakan..nak bukak company sendiri or buat business sendiri masih belom mampu..InsyaAllah

4.sebab aku tak boleh duk diammm jerr tanpa buat ape2..mungkin sebulan ok la kot duk goyang kaki

5.sebab aku perlu bercampur ngan public..baru la tak mcm katak bawah gelas

6.Sebab aku nak belajar untuk berdikari..even gaji kecik sekalipon,aku harus keje…

7.sebab aku nak ade duit sendiri..bukan bergantung semata-mata husband kasi

8.Sebab kita sebagai perempuan,harus ade matlamat dan cita-cita sendiri

9.sebab kos hidup yang terlampau tinggi

10.sebab incase ape2..mane ko nak cari tempat bergantung?


See..10 item aku listkan kenapa aku perlu bekerja okeh?
Bukan setakat aku jer..korang pon perlu fikir semua ni
bukan pe,kita ni perempuan,selalunya org perempuan akan dipandang lemah
Bila bekerja,berkerjaya,Nampak skit kita punye kayakinan or lebih tepat Power of Women..hehehe
Sebab utamanya knp aku perlu kerja adalah sebab aku dah tersedia ade komitmen sebelom aku kahwen
Takkan semua komitmen yang ade sebelom ni ko nak serahkan pada husband ko


Seperti yang aku cakap,aku bukan kahwen ngan Jutawan mahupon hartawan
Ye,memang,tanggungjawab suami adalah memberi nafkah kepada isteri..tapi tengok jugak keadaannya
Alhamdulillah setakat ini,husband tak pernah abaikan tanggungjawabnya
Tapi yelah,if semua komitmen aku yang sebleum ni nak diserahkan bulat2 pada husband,
Mungkin agak sesak napas jugak la.
Bukan suami tak mampu..(masa aku tengah takde keje,husband la bayarkan kete..hihi..love u b)
mungkin cukup,tapi tak boleh bermewah-mewah bagai la
Kita bekerja hanya utk membantu suami..selebihnya adelah utk diri sendiri

Before kahwen
Aku dah tersedia ade kereta yang perlu diminta bayar installment tiap2 bulan,
aku ade mak ayah yang menjadi tanggungjawab aku menjaga kebajikan mereka,
aku ade komitmen utk menyimpan,aku ade pinjaman yang perlu disettlekan(PTPTN daaa)
aku ade kehendak utk membeli dan memakai..semua tu memerlukan duit
(dah ade baby nanti lagi la kehendak utk beli brg2 baby melambung2)
aku nak pegang duit sendiri…grrrrr
taakkan setiap kali ko nak beli barang even bape ringgit jer nak mintak belas ehsan dari husband?
Owhh..aku takleh kot hidup tanpa duit sendiri..
Cuba fikir if terjadi ape2 (bukan mintak,tapi just beringat)
Masa tu,mane korang nak cari pegangan utk bergantung?
Alhamdulillah,aku punya suami yang ckup faham kehendak dan benarkan aku utk bekerja
Mak aku pon selalu berpesan..kerja..kita perempuan perlu kerja..perlu ade duit sendiri
So,that why knapa kita perempuan perlu bekerja…


Aku sangat jealous bila tengok org perempuan leh hidup senang without kerja
Just harapkan 100% daripada suami..heaven kannn..kalau la aku boleh seperti itu
Tapi dalam masa yang sama,aku terfikir,betapa ruginya beliau
So,masa ni aku rase diriku sangat beruntung…
Walaupon penat,tapi berbaloi dengan usaha dari titik peluh kita sendiri
Bekerja kan satu ibadah...
Tapi bila bekerja,jgn sombong or berlagak plak..nak2 yang jawatannya lebih tinggi daripada husband
Walau tinggi mane pon jawatan kita,kita tetap dibawah suami
Jgn terlalu ego..syurga seorang isteri dibawah tapak kaki suami
Suami pon  wajib memberi nafkah walaupon sikit
Even isteri dah gaji raban2 sekalipon..itu Wajib..(tak pasal2 bertazkirah aku dipagi jumaat ni)


So…

Jgn sempitkan fikiran dan terlalu hidup kebergantungan..
Jodoh,Pertemuan,Ajal dan Maut semua tu ditangan Allah..
kita semua hanya merancang,Allah yang tentukan
“Akhir kata,Sediakan payung sebelom hujan”


p/s: fikir2kan utk semua insan bernama Perempuan..walaupon anda tak bekerja,cuba produktifkan diri utk menjana pendapatan sendiri..
cewahhhhh..macm aku ni,jadi kuliiii jer…ckup bulan dapat gajii..tapi it upon dah ckup,dari tak keje kan..
tapi ade org yang tak suke kot ngan pendapat aku..so,just ignoreee okeh..ni just pendapat aku dari seorang perempaun




1 ulasan:

  1. Kami disetujui pemerintah dan pemberi pinjaman kredit bersertifikat Perusahaan kami tidak menawarkan pinjaman mulai dari pribadi untuk pinjaman industri untuk orang yang tertarik atau perusahaan yang mencari bantuan keuangan pada tingkat bunga dinegosiasikan 2% kesempatan untuk membersihkan dept Anda., Mulai atau meningkatkan bisnis Anda dengan pinjaman dari pinjaman perusahaan kami diberikan di Pounds (£), dollar ($) dan Euro. Jadi mengajukan pinjaman sekarang orang yang tertarik harus menghubungi kami untuk informasi lebih lanjut. Mengisi informasi data peminjam. Hubungi kami sekarang melalui: jenniferdawsonloanfirm@gmail.com

    PEMINJAM DATA'S
    (1) Nama Lengkap:
    (2) Negara:
    (3) Alamat:
    (4) Kota:
    (5) Sex:
    (6) Status Pernikahan:
    (7) Bekerja:
    (8) Nomor Ponsel:
    (9) Penghasilan Bulanan:
    (10) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan:
    (11) Jangka waktu pinjaman:
    (12) Tujuan Pinjaman:

    Terima kasih atas pengertian Anda karena kami berharap untuk mendengar dari Anda segera.

    E-Mail: jenniferdawsonloanfirm@gmail.com

    BalasPadam