Sabtu, 17 November 2012

Hello Babysitter!!

Biasanya Bila ek korang2 yang momies-to-be yang berkerja cari Babysitter for ur baby nanti?
masih terlalu awal or dah terlewat?
sebab biasa dengar org dah booked babysitter masa baby dalam pewot lagi
ade jugak yang cari lepas pantang
tapi klau jenis yang pantang kat kampung,pastu cuti pantang plak 60 hari jerkk(utk org keje swasta cam kami)

so,agak-agak sempat ke nak cari pas pantang
alah,ape susah,taska banyak..kan
tapi aku tak prefer taska..better pengasuh yang mengasuh dirumah kot..kan,semua ibu kebanyakan setuju..sebab tahu jerla taska ni..sorang cikgu jaga sampai 5,6 baby..sempat ker?
plak2 tu,bila terdengar kes tersedak susu la,jatuh dari buai la..ngeri nak hantar anak kat taska
bukan aku cakap semua taska camtu,ade yang okey..tapi bila 1 taska dah buat hal,semua taska akan terpalit kan..so,kite parents yang nak hantar baby ni pon risau kan..but if no choice nak buat camne..

okeh,mcm aku,aku dah booking Pengasuh paling awal kot aku rase..tanpa bagitahu kat pengasuh itu,aku dah tahu,kat situ la nanti my baby akan dihantar..
kat mane?
My SIL..My Sil ni jadi pengasuh..anak2 buah die yang dekat2 sini semua die yang mengasuh..so,memang takde masalah la kan..aku pon dah takyah nak pening-pening cari pengasuh lagi
lagi-lagi dapat pengasuh yang ade relation ngan baby kita kan..mak saudara die nanti..lagi la bersyukur sangat-sangat..siapa yang tak bersyukur,bukan senang nak dapat pengasuh sekarang..so,bila dapat tahu pregnant jer,aku & husband memang dah aim awal2 dah,tanpa tanye & mintak persetujuan umpunya diri pon lagi.(tak senonoh punye adik ipar..tapi sangat-sangat bersyukur dan mampu menarik napas lega..yelah,umah dekat,balik tengahri pon leh susukan baby..insyaAllah)

Tapi kini kembali buntu,bila dapat tahu My SIL kena pindah umah..thats means tak duk umah situ lagi..maybe akan berpindah ke flat or apartment sebab owner umahnya yang lame nak umah tu balik..so,buntu kejap bila memikirkan keadaan itu..agak rungsing jugak disitu memikirkan mcm mane la aku nak handle baby sorang2 nanti,dengan kelam kabut nak g keje,nak cri park kete,nak mendaki tangga,dengan barang2 baby,dengan baby lagi,takpon,if ade lif,buatnya lif tu rosak..pastu fikir,kalau hujan camne,dengan payung lagi,dengan nak dukung baby lagi..huhuhu,nanges..sebelom ni My SIL menyewa kat umah Teres seperti kami,.so,amat mudah la nak hantar,if hujan or ape2 pon,just taklah take time nak kena berpayung..risau jugak mak..tapi if no choice,nak buat camne..aku plak yang pening...(kecoh la ko,org len sibuk cari babysitter,tak kisah pon semua tu..asal ade babhsitter dah la..)ok fine..mungkin boleh dipertimbangkan lagi..lagipon nak cari pengasuh susah..lagipon kepercayaan tu tak bape nak yakin..bila kakak ipar sendiri yang jaga ni lain..

Tapi masalah kat atas nun,tak sebesar masalah sekarang..sekarang aku jadi double runsing and double buntu..bila dapat tahu My SIL pon akan dapat baby jugak..thats means,My SIL pon pregnant..alhamdulillah,bertambah ahli keluarga..but,nanti sape yang nak jaga my baby..dalam duk seronok2 nak menimang anak bersama-sama,aku dah mula terfikir,habes tu,nanti anak ai sape nak jaga..nak kena cari pengasuh ker?sebab bile dihitung,dicongak,tambah tolak,mybe my SIL akan Deliver masa ai baru nak nek keje after pantang..InsyaAllah...haiyoooo,meroyan kejap..mane nak cari pengasuh..helppp me..kami sekarang amat-amat buntu memikirkan itu...so,dimanakah jalan keluar yang ade sekarang..dah nampak dah,memang my SIL takleh nak jaga utk 2,3 bulan pertama itu..& mungkin jugak akan focus pada babynye n tak mengasuh lagi nanti..owh,cannot imagine..takkan nak hantar anak taska depan opis aku tu..huhuhu..but if no choice..ntahlah.pening kepala mak memikirkannya...

p/s : mcm nak serbu umah makcik belakang ni jer..dengar2 cam die jaga budak jugak..mudah-mudahan nak la die jaga baby kami nanti..asalkan die sayang and jaga anak kami cam anak die sendiri pon dah ckup..yelah,nak lebih2 behenti keje la..jaga sendiri..huhuhuhu..kan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan