Jumaat, 16 November 2012

Pantang Larang masa Pregnant.

korang masih percaya pda pantang larang & adat turun temurun ni tak?
aku?
hmmm...boleh la sikit2..ape yang baik kita ikut,ape yang rase bercanggah just hold jerr
boleh?
sebenarnya bila google pasal pantang larang masa pregnant ni
banyakkkkk sangat
orang tu cakap camtu,orang ni cakap camni
yang penting,pantang larang mak & mak mertua jgn cuba derhaka
resepi pon korang takleh nak derhaka (ape kena mengena plak ngan resepi..lapar kah)
ni kan pulak pantang larang kan? iyo ke idokkkk
for me..masa pregnant ni,ade la jugak pantang larang yang mak & mak mertua bagi
bukan pantang larang yang mengarut-ngarut okeh
semua yang bagi,semua yang masuk akal & memang patut ikut pon
yelah..sometimes,ade org bagi pantang larang yang mengarut mengabang jer kan..(kan dah kuar dah ayat ganu aku)

okeh..review skit ape yang Mak & Mertua aku bagi..

1.Jangan Makan Jajan

okeh..yang ni semua pon tahu..makanan ringan sangat tidak bagus utk kesihatan..baik org pregnant or org yang tak pregnant sekalipon,jajan itu not good okeh..so,reasonable la kan mak aku bagi pantang larang.(ni pon boleh dikira sebagai pantang larang jugek ek)..owh aku memang tahu yang jajan tu tak bagus,tapi hati ni ade jer yang nak makan,even hubby dah cakap,pls kurengkan makan makanan cmtu..tapi bini die ni degil sikit..sikit jerrrr..pastu,kebetulan aritu,balik hari raya haji,aku pon terbeli la jajan,bawak nek kete..yelah,jalan2 jauh ni makan jajan best gak kan..so,bila dah terbeli,termakan la plak..pastu,dah sampai kampung,terbawak nek atas umah,terbahagi2 la plak kat anak2 buah..pastu terus zassss..kene sound kat mak aku.."mcm dah takde makanan len nak makan,kan kena kuning anak nanti baru la thu..ingat la etek orang pesan..bnyak benda lagi boleh makan..pastu ayah plak,marah2.."en.hubby hanya mampu tersenyum sambil angkat ibu jari tunjuk kat aku..warghhhh..gerammmmm..so,skrang aku STOP on da spot okeh..dah tak layan dah semua tu..pegi pasaraya pon,hanya mampu memandang dari jauhhh..its okeh,tak heran pon kalau tak makan..kan..

2.Jangan Mandi Time Maghrib / Malam & Mandi Lewat Pagi

yang ni agak reasonable la gak..memang semua kita tahu,bila malam tak bagus kan utk mandi..nanti kena paru-paru berair..but mandi time tengah2 maghrib tu tak sure plak aku..mak aku just cakap,tak bagus masa pregnant ni..kalau boleh cuba mandi awal skit..kalau tak boleh,mandi after maghrib..means,dah siap semua,jgn org tengah2 azan tu ko mandi..aku pon baru tahu..yang aku tahu tak boleh mandi lewat pagi..means,dalam kul 11,12tengahari camtu..ni my SIL yang cakap..die cakap nanti jadi ketuban darah..so,ketuban tu ketuban darah,bukan ketuban air..so,dikhuatiri nanti hilang banyak darah time bersalin..betul ke idok,wallahua'alam..aku pon tak pasti..tapi,tak penah buat lagi la..sebelom kul 10 aku dah siap mandi kalau time cuti..tapi kalau petang tu,aku cuba gak,yelah,sebab balik keje pon dah kul 6.naseb umah dekat..so,before maghrib dalam 6.15 aku dah memang siap mandi..kalau nak mandi awal lagi,kena mandi kat opis la..hehehehe

3.Jangan Minum Soya

Jangan Minum Soya..yang ni takpayah mak or MIL aku bagithu..Nurse awal2 dah pesan..kalau taknak anak nanti bermasalah seperti alergi,sakit kulit,kulit sensitip..so,cuba elakkan minum soya..ianya tak bagus..even ko takleh nak minum susu anmum,susu enfamama,dumexmama or ape2 susu mama,cuba jangan ambil soya secara kerap..bukan tak boleh minum langsung.tapi jangan amalkan..sebab nanti akan menyusahkan diri korang and yang paling kesian,menyakitkan baby kita jugak nanti..sebab bila minum soya ni,kulit baby akan jadi sangat sensitip..pengalaman member aku yang amik Soya masa pregnant,anknya sangat bermasalah dari segi pemakanan n kulit jadi sangat-sangat sensitip..anak memang putihh..org cakap nak anak kulit putih,minum soya..tapi buat pe if akan datang akan menyusahkan anak itu & kamu..

4.Amalkan Makan Delima,Kurma,Kismis

yang ni dah terbukti,buah-buah diatas memang buah yang kita selalu makan bagus ukt otak rite..so,utk ibu-ibu mengandung,lagi la digalakkan makan makanan diatas,utk perkembangan otak baby..sangat bagus..yelah,sape tak tahu,memang kurma,kismis kan sangat bagus utk otak..teringat masa zaman belajar dlu,asal nak exam jer,cari kismis,padahal kalau kita amalkan setiap hari kan bagus kan..dan lagi bagus kalau dah pregnant amalkan and nanti baby lahir,baby dah start makan solid food,dedahkan baby dari awal dengan pemakanan cam kat ats tu..bagus utk otak..so,benda alah ni,memang tersedia la kat dalam fridge kat umah..nak2 buah delima tu..tak penah putus stok..aku makan suku,yang selebihnya hubby..sape yang nak menjana otak baby ni..hihihi..sabau jer la..

5.Jaga Kata-kata & Penglihatan

Jaga Kata-kata & penglihatan..yelah masa pregnant ni,kena la jaga setiap kata-kata yang kuar dari mulut kita,jaga penglihatan..yelah,maybe sebelom-sebelom ni kita seorang yang tak jaga kata-kata,ade jer org sakit hati ker,menyampah ker..so,kena be aware la..supaya orang sekeliling sentiasa suka,sentiasa rase selesa,even dengan suami sendiri pon..jangan jadikan iannya sebagai satu alasan sebagai pembawakan budak..yelah,kita tak tahu kan..maybe kata-kata kita selama ni buat orang sakit hati,nanti orang akan doakan yang tak baik utk kita..so,nak ker,so hati-hati la..nak kepochi2 tu,tunggu pas beranak la..tapi kan lagi bagus klaau  pas beranak pon,terus buang terus..so,leh jadi orang yang disayangi & disenangi..ewahhh..opss..taknk cakap lebih-lebih..nanti org baca menyampah plak..huhuhu..maap..saya pon nak mintak maap kalau sepanjang berblog ni saya banyak sakitkan hati kamu..kamu dan kamu semua..hihihihi..hepi2 yer...

so,setakat tu jer dulu pantang larang yang aku ade..so,if korang ade sebarang pantang larang,share2 la..tak salah kan..salam sayang..salam berhujung minggu utk semua..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan